Szívügyünk a mozgás
- Csutak Zoltánné
- 2022. február 9.
Egyszer volt, hol nem volt, volt egyszer egy csodacsapat a Paragvári Utcai Általános Iskolában. Tele csupa ügyes gyerkőccel!
Csuda jó gyerekek járnak ide a 4.a osztályba! Nagyon nagy varázslók ők! Kicsengetés után kettő perccel már bekukucskálnak a tornaterembe, és csicseregve kérdezik, hogy mit fogunk ma csinálni? A következő percben már átöltözve ott toporognak, hogy bejöhetünk?
Így az óraközi szünetben is mozognak. A szokásos „két lépés, két guggolás” fogójátékot játsszák.
A testnevelésóráink mindig megbeszéléssel kezdődnek. Elmondom az óra menetét. Ők úgy figyelnek, hogy szinte isszák, amit mondok, de közben, azért már iceregnek-ficeregnek, és alig várják, hogy mozoghassanak. Imádom őket! Imádom magyarázat közben a fegyelmezett hozzáállásukat, a csillogó kis szemüket nézni!
A videón látható az óra anyaga: egy 5 állomásos köredzés.
A köredzés célja a légző-, és szív-keringési rendszer fejlesztése, a nagy izomcsoportok foglalkoztatása, illetve az általános fittség növelése. Nagy hangsúlyt kell már fiatalabb korban is az edzettségre fektetni. Ezért nagyon jó a mindennapos testnevelés, és a benne lévő kölyökatlétika oktatása.
A köredzés állomásainak feladatai a következők voltak:
- A) állomás: fit-labdán rúgózás 15x váltott lábú talajérintéssel
B) fitt-labdán rúgózás 15x lábak a levegőben, hasizommal megtartás
- A) B) tetszőleges bójánál „bokázás” terpesz-zár 15x
- A) Szivacsgát felett átugrás 15x
B) szivacsgát feletti szökdelés, páros lábbal 15x
- A) Pad felett zsugorkanyarulati átugrás 15x
B) padon kéztámasz terpesz-zár 15x
- A) Labdadobás a falra, kétkezes mellsővel 15x, majd
B)egykezes felső dobással 15x
Megbeszéltük a köredzés menetét.
Az állomások feladatait megállás nélkül kell végrehajtani. Állomásról állomásra kell haladni, előre meghatározott sorrendben. Az első kör megtétele után pici szünetet tartottunk. A gyerekek arcán látszott, hogy újdonság volt számukra ez a fajta bemelegítés: a köredzés.
Elfáradtak. Kisebb pihenésként megbeszéltük, hogy milyen jó hatással van az állóképességük fejlesztésére ez az edzésforma. Megkérdeztem őket, hogy érzik magukat, melyik izmuk fáradt el a legjobban.
A második kör következett egy kicsit más feladatokkal. Most már jobban elfáradtak, de a lelkesedésük nem változott, továbbra is vállalkozókedvűek voltak.
Na, és akkor következett még csak az extra kör!
Választási lehetőséget kaptak a gyerekek, hogy mely feladatokat végzik el az előző körök alapján. Ekkor csak 3x kellett a feladatokat végrehajtani az egyes állomásokon. De most 3 kört kellett megállás nélkül végigcsinálni. Felhívtam a figyelmüket, hogy ha nem bírják, nyugodtan álljanak meg. Ilyen nem is volt!
A videón nagyon jól látszik, hogy mennyire becsületesen, lelkesen, erejükön felül hajtották végre a feladatokat a gyerkőcök.
A 3 kör végeztével pulzusmérést végeztünk. Hangos számolással ellenőrizhették a saját szívverésük gyorsaságát, a nyaki verőér érintésével, nyomásával.
Befejezésül, mint minden órát, ezt is relaxációval zártuk.
Újra megmértük hangosan a pulzust. Csodálkoztak, hogy a pulzusuk lassabb lett, légzésük, egész testük megnyugodott.
Tökéletes! A bemelegítés elérte célját.
Az óra többi részében szabadjátékra volt lehetőség. (Csak csendben jegyzem meg, senki sem ült le. Csoportokat alkottak ösztönösen, irányítás nélkül! Közösen játszottak, kötelet másztak, kosárlabdáztak.)
Nagyon büszke vagyok rájuk! Remélem, az egész életükön át szívügyük lesz a mozgás, az egészségük!